Kokemäen vanha hautausmaa

Kakkulaistentie 1, 32800 Kokemäki

Nykyistä kirkkoa vastapäätä joen toisella rannalla sijaitseva vanhan hautausmaan mäki oli ennen saari. Sinne on haudattu kokemäkeläisiä jo ennen kristinuskon tuloa. Katolisena aikana 1200-1300-luvulla rakennettiin mäelle puukirkko, joka ajan tapaan nimettiin pyhimyksen kunniaksi, meillä Neitsyt Marian. Uskonpuhdistuksen aikana nimi muuttui Pyhän Marian kirkoksi. Ensimmäinen kirjallinen maininta tästä kirkosta on vuodelta 1374.

1700-luvulla silloinen puukirkko kirkko kävi liian ahtaaksi ja päätettiin rakentaa uusi kirkko, joka valmistui 1786. Pyhän Marian kirkko purettiin v. 1845.

Mäellä sijaitsee nykyään harmaakivinen sakasti, jonka rakennusajankohdaksi arvioidaan 1500-luvun alkua. Pohjoisessa päädyssä on tiilestä muurattua komerokoristelua. Vanhoja historiallisia hautoja ei Kokemäellä oteta uudelleen käyttöön vaan ne säilytetään kulttuurihistoriallisena muistomerkkinä.