Rippikoulu

Sinut on kastettu kristityksi

Rippikoulu on kasteopetusta. Rippikoulussa uskoa ja kristittynä elämistä pohditaan yhdessä. Riparilla myös pysähdytään Pyhän äärelle hartauksissa ja jumalanpalveluksissa.

Rippikoulu koostuu ennakkotapaamisista ja päivä/leirijaksosta. Rippikoulun jälkeen on oikeutettu osallistumaan konfirmaatioon. Tärkeä osa rippikoulua on seurakuntaan tutustuminen. Rippikoulun aikana tutustut jumalanpalveluksiin eri muodoissa, kirkollisiin toimituksiin, nuorisotyöhön ja seurakunnan muuhun toimintaan. Saat seurakunnalta myös oman rippiraamatun.

Muuta rippikoulun kirjallista materiaalia ovat katekismus ja virsikirja sekä oppimispäiväkirja.

Rippikouluopetus perustuu opetussuunnitelmaan "Suuri ihme". Rippikoulussa pohditaan kristinuskon oppia, arvoja, ihmissuhteita ja elämää.

Konfirmaatio

Rippikoulu huipentuu konfirmaatioon, joka on koko seurakunnann yhteinen juhla. Konfirmaatiomessua valmistellaan yhdessä nuorten kanssa. Konfirmaatiossa rippikoululaisten puolesta rukoillaan, heidät siunataan ja he saavat osallistua ehtoolliselle. Siunaushetkeen toivomme mukaan kummin tai jonkun muun nuorelle tärkeän aikuisen.

Rippikoulun jälkeen?

Rippikoulun jälkeen nuori voi lähteä mukaan mm. seurakunnan järjrestämään isoskoulutukseen. Isoskoulutuksen jälkeen nuori voi toimia isosena esim. lasten- ja perheleirellä tai rippileirillä. Konfirmaation jälkeen nuori voi toimia kummina ja osallistua itsenäisesti ehtoolliselle. Rippikoulun käyminen oikeuttaa myös kirkkovihkimiseen. Lisäksi 16-vuotta täyttänyt seurakunnan jäsen voi äänestää seurakuntavaaleissa ja asettua niissä ehdolle täytettyään 18-vuotta.

alba ja hihat nuoria konfirmaatiopäivänä rippikoulussa