Uutislistaukseen

Hartaus: Rukoilkaamme rauhan, ihmisoikeuksien ja kansainvälisen vastuun puolesta

Olkaa keskenänne yksimielisiä. Älkää pitäkö itseänne muita parempina, vaan asettukaa vähäosaisten rinnalle. Älkää olko omasta mielestänne viisaita. Älkää maksako kenellekään pahaa pahalla, vaan pyrkikää siihen, mikä on hyvää kaikkien silmissä. Jos on mahdollista ja jos teistä riippuu, eläkää rauhassa kaikkien kanssa.” (Room. 12:16–18)

Tänään on YK:n päivä ja kirkollisessa kalenterissa myös rauhan, ihmisoikeuksien ja kansainvälisen vastuun rukouspäivä. Elämämme on pullollaan uhkakuvia tulevaisuudesta, kun joudumme miettimään ilmastonmuutosta, sotia ja konflikteja, terrorismia ja yhteiskunnallista eriarvoisuutta. Huolenaiheena on yhtäällä liiallinen väestönkasvu ja toisaalla syntyvyyden raju laskusuunta. Miten mahdumme kaikki elämään ja asumaan tällä maapallolla ja toimimaan niin, että tulevillakin sukupolvilla olisi täällä hyvän elämän edellytykset? Miksi maailmassa on niin paljon pahaa? Mitä tehdä, kun pelottaa?

Raamatussa apostoli Paavali kehotti ihmisiä asettumaan toistensa asemaan ja tekemään toisille hyvää. Hän neuvoo pyrkimään rauhaan kaikkien kanssa. Tällaiset ohjeet ovat ajankohtaisia ja noudattamisen arvoisia myös nyt. Voimme tehdä valintamme niin, että se ei aiheuta pahaa muille ihmisille tai ympäristölle. Vaikka emme maailman sotia tai kauheuksia pysty lopettamaan, niin voimme noudattaa ohjeita omassa ympäristössämme, kotona, työpaikalla, koulussa. Jumalan silmissä olemme kaikki tasavertaisia ja kiukun hetkellä se on hyvä pitää mielessä.

Rukouspäivä kehottaa meitä myös rukoilemaan rauhan ja ihmisoikeuksien puolesta. Rukouksella voimme vaikuttaa sellaisiinkin asioihin, jotka ovat kaukana täältä ja kykyjemme ulottumattomissa, sillä Jumala toimii aina ja kaikkialla. Voisi toimia tehokkaamminkin, tulee joskus mietittyä, mutta sepä on ihmisen osa, että rukoilee ja luottaa Jumalaan.

”Rukouspäivänä kirkot rukoilevat oikeudenmukaisuutta ja rauhaa maailmaan, sovintoa ihmisten välille ja varjelusta koko luomakuntaan. Rauha syntyy rehellisyydestä, oikeudenmukaisuudesta ja armahtavaisuudesta. Rukoillessamme rauhaa jätämme elämämme ja koko maailman Korkeimman suojaan: "Olkaa rohkeat, älkää vaipuko epätoivoon." (Rukouspäivän julistus 2018)

Heidi Laine

seurakuntapastori