Tiedote 18.3.2020: Kokemäen seurakunnan toiminta jatkuu poikkeustilan rajoituksiin mukautuen

TIEDOTE

18.3.2020

Kokemäen seurakunnan toiminta jatkuu poikkeustilan rajoituksiin mukautuen.

Jumalanpalvelus lähetetään suorana Kokemäen Kustaa III:n kirkosta sunnuntaisin ja pyhäpäivisin klo 10:00. Jumalanpalvelukseen voi osallistua Kokemäen seurakunnan nettisivulla https://www.kokemaenseurakunta.fi/ ja seurakunnan Facebook sivulla.

Kirkko on avoinna yksityistä rukousta ja hiljentymistä varten arkisin klo 9 – 17. Kirkossa on läsnä seurakunnan työntekijä.

Seurakunnan työntekijät ovat siirtyneet etätyöhön. Työntekijämme papit, kanttorit, diakonit, nuorisotyön- ja varhaiskasvatuksen työntekijät ovat tavoitettavissa sähköpostilla, puhelimella ja Whatsapp-sovelluksen kautta.

Kirkkoherranvirastossa ja hautausmaan toimistossa pyydetään seurakuntalaisia asioimaan ensisijaisesti puhelimen ja sähköpostin välityksellä.

Yhteystiedot: https://www.kokemaenseurakunta.fi/yhteystiedot

Kirkollisiin toimituksiin annettu kymmenen osallistujan enimmäismäärä on herättänyt paljon kysymyksiä. Erityisesti se on noussut esiin hautaan siunaamisten osalta. Tämä on ymmärrettävää, koska läheisen kuolema ja hautaan siunaaminen koskettavat surevia syvästi.

Ohjetta on 18.3.2020 tarkennettu seuraavasti: Hautaan siunaamisissa voivat pastoraalisista syistä olla läsnä vainajan kaikkein lähimmät omaiset, vaikka tämä ylittäisikin annetun 10 henkilön rajan.

Jos hautaan siunaamisesta muodostuu lähiomaisten siihen osallistuessa yli 10 hengen tilaisuus, tulee kaikin käytettävissä olevin keinoin pyrkiä välttämään tartuntariskiä esimerkiksi niin, että osallistujat ovat siunauskappelissa tai haudalla riittävän etäällä toisistaan. Luonnollisesti on selvää, ettei vähänkään hengitystieoireita saaneen henkilön tule osallistua siunaustilaisuuteen.

Muiden kirkollisten toimitusten osalta kukin piispa antaa hiippakunnassaan tarvittaessa yksittäistapauksissa ohjeita tässä kerrotun peruslinjan mukaisesti.

2020-03-19 11:54:00.0