Tiedote 3.12.2020: Muutoksia seurakunnan toimintaan

Joulukuussa heikentynyt koronavirustilanne asettaa meille taas muutoksia seurakunnan toimintaan ja terveyttämme turvaavia rajoja. Viranomaiset ovat antaneet 2.12.2020 Satakunnan alueelle tarkentuneita ohjeita pandemiatilanteen johdosta. Ohjeet rajoituksineen ovat voimassa 23.12.2020 asti.

Kaikessa Kokemäen seurakunnan toiminnassa noudatetaan Lounais-Suomen AVI:n ja alueellisen tartuntatautien torjunnan työryhmän ohjeistuksia ja suosituksia.

Uusien ohjeiden mukaan Sisätiloissa ja alueellisesti rajatuissa ulkotiloissa voi järjestää korkeintaan 20 henkilön yleisötilaisuuksia ja yleisiä kokouksia, kun niissä noudatetaan Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja opetus- ja kulttuuriministeriön ohjetta koronavirustartuntojen ehkäisemiseksi.

Kasvomaskin käyttöä suositellaan vahvasti kaikissa julkisissa kokoontumisissa niin sisällä kuin ulkona.

20 henkilön rajoitus koskee kaikkea seurakunnan toimintaa, myös kirkollisia toimituksia (hautaan siunaamiset, kasteet ja avioliittoon vihkimiset). Maskisuositus on voimassa myös kaikissa kirkollisissa toimituksissa. Kaste- tai vihkitilaisuuksia ei suositella järjestettäväksi kodeissa, vaan kirkoissa, joissa avarat tilat ja tehostettu siivous vähentävät tartuntariskiä.

Kokemäen seurakunnan jumalanpalvelukset joudutaan valitettavasti nykyisten rajoitusten puitteissa toimittamaan ilman läsnäolevaa seurakuntaa. 20 henkilön raja täyttyy jo jumalanpalveluksen toimittajista ja musiikkiryhmästä. Jumalanpalvelus lähetetään verkkolähetyksenä sunnuntaisin klo 10.00.

Etätyösuositusten vuoksi Kokemäen seurakunnan kirkkoherranviraston, taloustoimiston ja hautausmaatoimiston aukioloajoissa on poikkeuksia. Toimistot ovat avoinna maanantaisin ja keskiviikkoisin klo 9-12. Tiistaisin ja torstaisin toimistot palvelevat vain puhelimitse klo 9-12. Perjantaisin toimistot ovat suljettu.

Tiukentuneet ohjeet ja rajoitukset on asetettu suojamaan terveyttämme. Ne aiheuttavat ymmärrettävästi myös pettymyksiä, kun emme joulun juhlan lähestyessä voi kokoontua toivotulla tavalla yhteen. Kannetaan kuitenkin kukin oma vastuumme tilanteesta ja suojataan sillä tavoin myös toinen toistemme terveyttä.

Joulun suuri juhla koittaa meille joka tapauksessa. Juhlan ytimenä on Jumalan saapuminen meidän keskuuteemme. Hän tulee luoksemme ja sytyttää joulun ilon ja toivon sydämissämme, vaikka emme itse pääsisi entisillä tavoilla osallistumaan yhdessä juhlan odotukseen.

vs. kirkkoherra Valtteri Virta

2020-12-03 12:12:00.0