Yksityinen rippi

Jos mieltäsi painaa jokin vaikea asia, ja sinusta tuntuu, että haluaisit tunnustaa sen Jumalalle, kirkko tarjoaa mahdollisuuden siihen. Synnin voi tunnustaa Jumalalle jumalanpalveluksessa, hiljaisessa rukouksessa tai yksityisessä ripissä.

Ripin vastaanottaja on sidottu vaikenemaan siitä, mitä henkilökohtaisessa ripissä puhutaan. Rippi on kirkon toimitus, jossa ripittäytyjä kertoo omin sanoin papille, jollekin toiselle seurakunnan työntekijälle tai seurakuntalaiselle mieltään painavan rikkomuksensa, ja ripin vastaanottaja julistaa hänelle synninpäästön. Ripittäytyminen tapahtuu kirkossa tai muussa sopivassa paikassa.

Rippisalaisuus eli vaitiolovelvollisuus on papeilla ehdoton. Pappi ei missään tilanteessa saa ilmaista ripissä hänelle uskottua asiaa eikä myöskään sitä henkilöä, joka hänelle on uskoutunut. Jos haluat ripittäytyä tai keskustella mieltäsi painavasta asiasta, ota rohkeasti yhteyttä pappiin!