Surun kohdatessa

Suru vie voimia enemmän kuin kukaan toinen voi aavistaa.
Lähimmäisen menettämisen jälkeen joudutte käymään läpi monenlaisia luopumiseen liittyviä kysymyksiä. Toivottavasti läpikäyty menetys voi vähitellen tulla jonkin uuden kasvualustaksi elämäänne.

Surevan ei tarvitse jäädä yksin kysymystensä ja kipujensa kanssa.
Halutessanne voitte ottaa yhteyttä seurakunnan diakoniatyöntekijään tai pappiin ja sopia henkilökohtaisen keskusteluajan.

Kokemäen seurakunnassa pidetään joka vuosi sururyhmä. Ryhmässä voi jakaa kokemuksiaan, saada tukea ja lohdutusta. Yleensä ryhmä kokoontuu 5-6 kertaa.

Tulevista sururyhmistä voi tiedustella diakoniatyöntekijöiltä puh. 044-7546025/ Selina Koskela tai puh. 044- 754 6026/ Marja Boberg.

Katso myös Henkinen hyvinvointi»

Seurakunnat auttavat kuntia onnettomuuksien jälkipuinnin ja kriisiterapian järjestämisessä.

Hengellistä apua onnettomuuksien uhreille

Mieltä voivat järkyttää monenlaiset yllättävät tapahtumat. Tukea vaikeaan tilanteeseen saa esimerkiksi seurakunnan diakoniatyötekijöiltä tai papeilta.

Apua elämän kriiseihin

Kuoleman koskettaminen paljastaa elämän rajallisuuden. Omien läheisten lisäksi tukea antaa myös seurakunta.

Kuoleman jälkeen on toivoa

Lapsen kuoleman suuressa surussa ei tarvitse selvitä yksin. Läheisten lisäksi sekä kotikunta että kirkko auttavat.

Lapsen kuoleman surussa ei tarvitse selvitä yksin

Tue lapsen surua olemalla läsnä. Salli lapsen surra ja ole avoin.

Lapsi ja kuolema

Älä jää yksin vaikeiden tunteiden kanssa, vaan hae itsellesi ja läheisillesi keskusteluapua. Keskusteluapua ammatti-ihmisten kanssa saat oman kuntasi kriisipalveluiden kautta. Myös seurakunnan työntekijät ovat valmiita kuuntelemaan ja keskustelemaan kanssasi.

Itsemurhan tehneen läheiset kohtaavat vaikeita kysymyksiä

Suomen sairaaloissa työskentelee yli sata sairaalapappia. Potilaat ja heidän läheisensä sekä sairaalan työntekijät voivat keskustella luottamuksellisesi sairaalapapin kanssa.

Kirkon työntekijät sairaiden rinnalla

Suomen sairaaloissa toimii yli sata sairaalapappia. He ovat kaikkien potilaiden käytettävissä henkilökohtaista keskustelua, rippiä tai sielunhoitoa varten.

Sairaalapappi kulkee vierelläsi kun olet sairas