Etu-Aasia

Turkki on monin tavoin länsimaiden ja Lähi-idän kohtaus-paikka. Maassa asuu yli 83 miljoonaa asukasta. Väestöstä yli 99 % on muslimeja. Muodollisesti maa on sekulaari.

Kansanlähetyksen työ

Suomen Evankelisluterilainen Kansanlähetyksen motto on: Evankelioikaa kansat evankelioimaan kansoja. Järjestö on perustettu vuonna 1967 ja se toimii laajasti niin kotimaassa kuin ulkomailla 50 lähetin kautta.

Etu-Aasiassa luterilaisen kirkon työssä

Kohdekaupungin Luterilainen Kirkko perustettiin vuonna 2006 ja toimii armenialais-katolisen kirkon tiloissa. Luterilaisella kirkolla on maassa virallinen asema ja sen palveluksessa toimivat Pekka ja Kaarina hyvin kokeneina työntekijöinä.

Suomesta käsin työ alkoi jo 1960-luvulla. Pekka ja Kaarina tulivat työhön vuonna 1982. Työ kantoi hyvää hedelmää jo silloin ja he ovat tavanneet muutamia niinä vuosina uskon löytäneitä tuttuja. Tämän jälkeen Pekka ja Kaarina toimivat Ruotsissa seurakuntatyössä ja Saksassa turkkilaisten siirtolaisten parissa.

Nykyinen työjakso on alkanut vuonna 2008 ja jatkuu yhä. Pekan työ painottuu jumalanpalveluselämään ja opetukseen, Kaarinan enemmän diakoniaan.

Seurakunnan toiminta on hyvin monipuolista. Viikoittain pidetään messu Sanan ja sakramenttien äärellä. Sen ohella on pyhäkoulu. Raamattupiiri kokoontuu säännöllisesti ja kirkon ovet avataan kaikille kerran viikossa. Halukkaille järjestetään kaste- ja konfirmaatio, ja muutoinkin tarjolla on teologista opetusta. Sitä palvelee myös leirit, kotipiirit ja naisten tapahtumat.

Hyvin erityinen päivä on vuosittain huhtikuussa vietettävä kansallinen Lasten Päivä, jota vietetään läheisellä saarella. Silloin on vapaus jakaa kristillistä kirjallisuutta ja myös keskustella hengellisistä asioista ihmisten kanssa. Toki koronakriisi on heittänyt varjonsa elämän ja työnkin ylle.

HUHTIKUUN KIRJE 2021

Etu-Aasiassa ollaan

Saavuimme maaliskuun lopulla jälleen kotikaupunkiimme.  Olimme lähtöämme ennen pakollisissa koronatesteissä, sillä kohdemaamme Etu-Aasiassa ei ota vastaan ilman tällaista todistusta.

Täällä Etu-Aasiassa niin kuin monessa muussakin maassa on monia rajoituksia liikkumisen suhteen ja näyttää siltä, että niitä tullaan vielä lisäämään.  Mutta esim. turvavälien pitäminen ei millään onnistu esim. lentokoneesta poistuttaessa.  Kaikki vain yrittävät päästä eteenpäin juuri muusta välittämättä. Jos olisi vähän malttia voitaisiin estää monta tartuntaa.  Matkamme tänne sujui kuitenkin hyvin, ja ollaan taas asetuttu tänne.

Parisen viikkoa sitten osallistuin netin välityksellä ns. ”Luterilaiseen päivään”. Tämä konsultaatio oli jo kuudes kerta.  Nykytekniikka mahdollistaa hienosti tällaisen neuvottelu- ja tilannekatsausmahdollisuuden. Konsultaatio oli englanninkielinen, koska tähän osallistui ihmisiä monista maista.

Tässä konsultaatiossa käsiteltiin mm. kotikaupunkiamme koskevaa Luterilaisen Kirkon toimintakertomusta, budjettiasioita sekä kaavailtiin tulevaisuuden asioita.  Tällä hetkellä on aika monta tahoa, jotka ovat kiinnostuneita tästä toiminnasta Etu-Aasiassa ja muualla siirtolaisten parissa tehtävästä työstä.

Toimintamahdollisuudet ovat edelleen hyvät Etu-Aasiassa, ja työmme voi jatkua vaikkakin maassaololupien saanti on hankaloitunut ainakin niille ulkomaalaisille, joiden tiedetään työskentelevän kristillisten kirkkojen palveluksessa.

Tarkoituksenamme on olla nyt kolmen kuukauden jakso Etu-Aasiassa. Suunnitelmia on pakko tehdä, vaikkakin ei voida tietää, mitä kaikkea tulee tapahtumaan koronaviruksen suhteen. Siinä voi tapahtua monia yllättäviä käänteitä. Jumala tämän tietää kaikki jo etukäteen, ja pyydämme tietysti Hänen johdatustaan näissäkin asioissa.

Kokoontumisrajoituksista huolimatta on Etu-Aasiassa voitu pitää netin välityksellä joka sunnuntai jumalanpalvelus. Itsekin olen saarnannut 5-6 kertaa Suomesta käsin näissä jumalanpalveluksissa, joihin on osallistunut keskimäärin n. 20-30  ihmistä eri puolelta Etu-Aasiaa.

Koronatilanne Etu-Aasiassa ei näytä helpottumisen merkkejä, mutta saattaa kuitenkin olla mahdollista, että kesän alkaessa voidaan kokoontua kirkkoon jumalanpalveluksiin sekä ehtoollisen viettoon, jota ei ole voitu järjestää nykyolosuhteissa.

Olemme luottavaisella mielellä täällä.  Kiitos esirukouksistanne ja kaikesta tuestanne.  Ilman niitä emme voisi olla täällä.

Pääsiäisen hengessä toivotamme teille: Herramme Jeesus Kristus on ylösnoussut!

Pekka ja Kaarina

Kaupunkinäkymä.