RAAMATTUKOULUTUS ETIOPIASSA

Etiopia on Itä-Afrikan sarvessa sijaitseva vuoristoinen maa, jossa asuu yli 110 miljoonaa 90 eri heimoon kuuluvaa asukasta. Etiopia on varsin köyhä, mutta nopeasti kehittyvä maa. Väestöstä on puolet ortodoksikristittyjä, 35 % muslimeja ja 15 % protestantteja. Etiopian Mekane Yesus -kirkko on nyt maailman suurin luterilainen kirkko, sillä siihen kuuluu jo yli 10 miljoonaa jäsentä ja se kasvaa nopeasti.

Suomen Lähetysseuran työ

Etiopiassa evankeliumi leviää nopeasti, mikä luo valtavan tarpeen koulutustyölle. Kirkko tarvitsee seurakuntiin hyvin koulutettuja työntekijöitä niin pastoreiksi, evankelistoiksi, muusikoiksi kuin myös diakoniseen työhön ja hallintoon.

Suomen Lähetysseura on perustettu vuonna 1859. Se aloitti työnsä Ambomaalla ja nyttemmin se toimii 30 maassa viidellä mantereella, mm. Etiopiassa.

Teologisessa seminaarissa Addis Abebassa

Etiopian luterilaisen Mekane Yesus kirkon teologisessa seminaarissa opiskelee noin tuhat nuorta pääkaupunki Addis Abebassa. Suomen Lähetysseura tukee tätä työtä. Sen tavoitteena on: 1) tukea teologisen koulutuksen laatua, 2) parantaa opiskelijoiden lähtötasoa ja auttaa opintojen sujuvassa läpiviennissä.

Etiopiassa valtion hallinto tukee korkeakouluopintoja valtion yliopistoissa, mutta teologisiin opintoihin ei saa valtion tukea. Siksi monet eivät voi opiskella teologiaa, koska heillä ei ole siihen varaa. Tähänkin haasteeseen Suomen Lähetysseuran kautta annettava tuki on apuna. Kymmenet opiskelijat voivat nyt opiskella ja valmistua kirkon seminaarissa tuen avulla.

Yksi heistä on Tsion Alemayehu (25 v.), joka asuu Addis Abebassa. Hän opiskeli ensin lakia Awasan yliopistossa ja samalla kesäisin teologiaa kirkon seminaarissa. Tuen avulla hän pääsi kokoaikaiseksi opiskelijaksi ja suorittaa maisteritason ohjelmaa. Hän valmistuu vuonna 2021.

Paikan päällä on ollut opetustyössä 2022 alkaen Mari-Anna Stålnacke perheineen. Hänen kirjeitään saamme kerran kuukaudessa ja tutustumme niihin lähetyspiirissä.

Kirkon teologinen seminaari Addis Abebassa.
Tuore teologian maisteri.

STÅLNACKEN PERHEEN UUTISKIRJE ETIOPIASTA 2.3.2023

Tehtävämme on olla kaikkein heikoimpien puolella:
luomme tasa-arvoisia mahdollisuuksia ihmisille rakentaa itselleen ihmisarvoinen elämä.

Rakas lähetysystävä,

Lämpimät terveiset Etiopiasta! Helmikuu on ollut lyhyt mutta hyvin intensiivinen kuukausi. Konkarilähetit Matti ja Anna-Kaarina Palmu, jotka tapasin jo lähetyskurssin aikana, olivat vierailulla vanhoilla kotikonnuillaan. Heillä on ihana kutsumus tutustua kaikkiin Etiopian lähetteihin ja huolehtia meidän hyvinvoinnistamme. On se hienoa, miten Jumala pitää huolen läheteistään!

Helmikuu on sisältänyt hieman poliittisia levottomuuksia ortodoksisen kirkon ympärillä. Niistä johtuen maan sisällä on ollut internet-rajoituksia, mutta olemme pääasiallisesti pystyneet kiertämään ne VPN-palvelun avulla. Seurakuntamme kokoontumisia olemme joutuneet pitämään pienissä kaupunginosaryhmissä, kun liikkuminen kaupungilla ei ole ollut suotavaa.

Mutta kaiken kaikkiaan arkemme ei ole paljoakaan näistä asioista synkistyneet, jatketaan silti rukousta Etiopian kokonaisvaltaisen ja pysyvän rauhan puolesta. Sillä tuntuu, että nyt kun sota pohjoisessa on ohi, muita pienempiä kahakoita syntyy tuhkatiheään ja hallitsemattomammin.

Helmikuun alussa Mari-Anna oli puhumassa naistenpäivillä ja helmikuussa oli myös meidän perheemme ohjelmavastuu seurakuntamme nuortenillassa ja Mari-Annalla oli myös kolmas saarnavuoro täällä ollessamme.

Laskiaistiistaina Ida ja Joel pitivät laskiaspullajuhlat koulukavereilleen täällä meillä. Joten paljon on helmikuuhun liittynyt tavallisia, pieniä ja mukavia asioita.

Kuitenkin se mistä muistamme tämän helmikuun on Mari-Anna sairastuminen kovaan kuumeeseen. Taudin aiheuttajaksi osoittautui ameeba, mutta onneksi siihen on lääkkeet! Mari-Anna pääsi tiputuksen jälkeen kotiin toipumaan ja nyt voimme jo iloksemme todeta, että voimat ovat palanneet ja opetuksetkin jatkuneet seminaarilla. Kiitos Herralle!

Helmikuun ehdoton huippukohta oli seurakunnan viikonloppuretriitti Babogayaan, SIL-raamatunkääntäjien leirikeskukseen järven rannalla. Siellä oli hyvä levätä ja virvoittua. Ei siis ihme, että vain pari päivää näin kauniissa ympäristössä uudistaa sekä hengen että ruumiin!

Helmikuun viimeisenä päivänä saimme myös muutaman minuutin sadekuuron, ne olivat ensimmäiset vesipisarat yli neljään kuukauteen. Paljon on siis lapsella aihetta kiittää!

Lisäksi olemme suuresti iloinneet joulupakettimme saapumisesta perille kolmen kuukauden odotuksen jälkeen. Voi sitä riemun määrää, kun paketista paljastui hapankorppuja, suklaata ja seinäkalenteri, jossa on suomalaiset nimipäivät.

Kiitos kaikille meitä eri tavoin muistaneille. Jatkakaa rukousta, se on ainut tapa, millä voimme täällä menestyksekkäästi työtä tehdä. Ole suuresti siunattua nyt ja aina!

Lähetysterveisin

Mari-Anna, Juha, Joel ja Ida Stålnacke