Hartaus: Kuolemasta elämään ja rauhaan

Ihminen varustautuu sotaan. Jumala tarjoaa rauhaa. Elämme surullisessa kuolemanvarjon laaksossa, jossa kriisit pahenevat. Voiko elämänuskon enää säilyttää? Mihin se voisi perustua?

Ajalliset tukirakennelmat ja unelmat sortuvat pahana päivänä. Sen kokivat Jeesuksen opetuslapset saapuessaan Jerusalemiin. Heidän Kuninkaansa ristiinnaulittiin ja pimeys täytti maan.

Mutta juuri niin Jeesus sanoi tapahtuvan: Hänet ristiinnaulittaisiin mutta hän nousisi kolmantena päivänä. Koitti kirkas pääsiäispäivän aamu ja kuoleman valtakausi päättyi. Vapahtaja sovitti kaiken itsekkyyden, synnin ja pahuuden. Hän nousi kuolemasta elämään, jotta meilläkin olisi elämä ja rauha.

Elämme uuden alkua. Se alkaa maitten päällä ja jatkuu taivaisiin. Jumalan valtakunta on rauhan, rakkauden ja hyvyyden täyttymys. Se on tulossa – jo nyt ihmisten sydämiin ja kerran näkyvästi ylitse kaiken.

Opetuslapset kohtasivat ristiinnaulitun, ylösnousseen Vapahtajan. He saivat Jumalan Hengen voimakseen. Pimeys ja pelko väistyivät. Pääsiäisen evankeliumi levisi kaikkialle tuoden tarkoituksen ja toivon.

Sinäkin voit omistaa sen kohdallesi, kun turvaudut Jeesukseen. Hänessä on Jumalan läsnäolo, voima ja kirkkaus. Hän antaa syvän turvan ja mielekkyyden. Hän vie sinut perille kotiin. Kiitos sinulle ristiinnaulittu, ylösnoussut Vapahtaja!

Kimmo Malinen
kappalainen